ABANT İZZET
BAYSAL ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN KİTAP OKUMA ALIŞKANLIKLARI
ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA
Yunus BAYAR
Yasin
BIYIKLIOĞLU
Hüseyin
Buğra KARAMAN
Mesut SARI
Uğur ŞEKER[1]
Özet
Bu çalışmada üniversite
öğrencilerinin kitap okuma alışkanlıklarına yönelik tutumları ve bu tutumları
etkileyen faktörler belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmaya Abant İzzet Baysal
Üniversitesi Eğitim Fakültesi; Sınıf Öğretmenliği, Bilgisayar Öğretmenliği,
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık, Sosyal Bilgiler Öğretmenliği, İlköğretim
Matematik Öğretmenliği ve Resim Öğretmenliği lisans programlarında eğitim gören
25’i kız, 25’i erkek olmak üzere 50 öğrenci dâhil edilmiştir.
Araştırmada öğrencilerin çok sık
kitap okumadığı, sıklıkla kitap okunan vakitlerin kişiden kişiye değiştiği
görülmüştür. Bunun yanında düşündürücü kitapların eğlendiren kitaplara göre
daha çok tercih edildiği, yabancı yazarların yerli yazarlara göre daha çok
okunduğu, okunan kitapların genellikle kütüphanelerden temin edildiği, kitap
okumadaki amacın çoğunlukla “kendini geliştirme” olduğu sonuçlarına
varılmıştır.
Anahtar Kelimeler: Kitap, Kitap okuma, AİBÜ, Okuma
alışkanlığı
Giriş
Bilgi sahibi olmak, çağımızda hayati
önem arz etmektedir. Bilgi, geniş birikimlerin sermayesi olma konumuna gelmiş
ve bireyler bilgi edinebilmek adına uğraşlar vermeye başlamıştır. Çeşitli
yöntemler olsa da bilgi edinebilmenin en temel yolu okumaktır. Bilgi sahibi
olmak, insanlar arasında bir rekabete dönüştüğü için okuma faaliyetlerinin
önemi günbegün artmaktadır.
İnsanı araştırmaya ve birtakım
gerçeklerin farkına varmaya iten güç, ondaki merak duygusudur ve bu merak
duygusunun tatmin edilmesinde gerekli olan temel unsur okumaktır. Okumak aynı
zamanda insanın içinde yaşadığı zamana ve çevreye yabancılaşmaması için
yapılması gereken temel bir faaliyettir (Yılmaz ve Benli, 2010).
Bahsedildiği üzere bilgi edinebilmek
için okumak gerekir; fakat okuma faaliyeti bir alışkanlığa dönüştürülmediği
sürece bilgi edinmede yetersiz kalacaktır. Kitap okuma alışkanlığı kazanabilmek ise
günümüzde başlı başına bir sorun haline gelmiştir. Çeşitli sebeplerden dolayı
insanlar okuma faaliyetlerine gerekli ehemmiyeti vermemekte ve dolayısıyla
bilgi edinebilme süreçleri de aksamaktadır. Bu engelleyici faktörlere ilişkin
bilgiler de bu çalışmada verilecektir.
“Toplumsal gelişimi önemli ölçüde
etkileyen okuma alışkanlığı bireylerde küçük yaşlarda kazanılmaya başlanan bir
davranıştır” (Çakmak ve Yılmaz, 2009; s.492). Erken yaşlarda okuma
alışkanlığının kazanılabilmesi için bireyin çevresinin ve ailesinin üzerine
düşen bir takım sorumluluklar mevcuttur. Özellikle ailenin ve okulun bireyi
okumaya sevk etmesi gerekir. Bu sebeple ailenin okuma alışkanlığının
gerekliliği hakkında bilinçli olması gerekir.
Ailenin yanında okula ve
öğretmenlere de büyük görevler düşmektedir. Öğretmenler okuma alışkanlığı
kazanmak konusunda öğrencilerini, hatta aileleri bilinçlendirmelidir. Çocuk
büyük oranda öğretmenini model aldığı için öncelikle öğretmenlerin okuma
alışkanlığını kazanması gerekir. Bunun sağlanabilmesi içinde eğitim
fakültelerinde öğretmen adaylarına bu olgunun kazandırılması gerekir. Bunun
için öncelikle eğitim fakültesi öğrencilerini kitap okumaya sevk eden veya
onları kitap okumaktan alıkoyan faktörlerin belirlenmesi gerekir.
Şüphesiz öğretmenin sadece
öğrencilerine aktaracaklarını bilmesi yeterli değildir. Öğretmen, dersini
verimli kılabilmek adına genel kültür yelpazesini geniş tutmalı ve bunun için
de çokça okumalıdır.
Küçük
yaşlardaki çocuklar öncelikle ebeveyn ve öğretmen, daha genel olarak aile
büyükleri, yakınları ve kütüphaneciler gibi yaşam alanlarının içinde olan
kişileri kendilerine örnek alırlar. Bu nedenle okuyan ve okumaya teşvik eden
ebeveynin, öğretmenlerin, kütüphanecilerin ve çocuğun çevresinde bulunan diğer
kişilerin, okuma alışkanlığı yüksek bir toplum yaratmada önemli rolleri
bulunmaktadır. Dolayısıyla okumayan bir ailenin ya da öğretmenin çocuklara
okumaları konusunda telkinde bulunması inandırıcı olmayacaktır (Odabaş H.,
Odabaş Z. ve Polat, 2008; s.436).
Sonuç olarak öğretmenler öğrencilerine okuma
alışkanlığı kazandırmak istiyorsa öncelikle kendisi okumalıdır ve eğitim
fakültesinde geçirdiği zaman zarfı bu alışkanlığın oluşabilmesinde çok
önemlidir. Bu çalışmada eğitim fakültesi öğrencilerinin kitap okuma
alışkanlıkları ve buna ilişkin çeşitli etkenlerin üzerinde durulacaktır.
Amaç
Bu çalışma, AİBÜ Eğitim
Fakültesi’nde lisans programını sürdüren öğretmen adaylarının okuma
alışkanlıklarını bazı değişkenler açısından incelemeyi amaç edinmiştir. Adayların
ne sıklıkla kitap okuduğu, onları kitap okumaya sevk eden veya onları kitap
okumaktan alıkoyan faktörlerin neler olduğu üzerinde durulmuştur. Kitap okuma
alışkanlığı kazanma veya kazanamama süreçlerinde ailenin, çevrenin ve okulun
etkilerinin neler olduğu saptanmaya çalışılmıştır.
Yöntem
Bahsi geçen unsurların belirlenebilmesi için anket
yöntemi kullanılmış olup, yarısı erkek yarısı kız olmak üzere 50 öğrenci anket
uygulamasına dâhil edilmiştir. Katılımcıların tamamı Abant İzzet Baysal
Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde lisans programını sürdürmekte olup bunlardan
12’si Sınıf Öğretmenliği, 9’u Bilgisayar Öğretmenliği, 7’si İlköğretim
Matematik Öğretmenliği, 7’si Türkçe Öğretmenliği, 6’sı Sosyal Bilgiler
Öğretmenliği, 5’i Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Eğitimi Bölümü ve 4’ü de
Resim-İş Öğretmenliği Bölümü’nde eğitim görmektedir. Katılımcılara opsiyonel
cevaplama imkânı da bulunan sıralamalı ve çoktan seçmeli 18 soru
yöneltilmiştir.
Bulgular
Bu çalışmada kullanılan anket yöntemi sonucunda bazı
bulgulara ulaşılmıştır.
-Kitap Okuma
Sıklığı
Bu araştırmanın sonucuna göre Abant İzzet Baysal
Üniversitesi Eğitim Fakültesi öğrencilerinin %48’i haftada birkaç gün, %28’i
her gün, %20’si ayda birkaç gün okumakta; %4’ü hiç kitap okumamaktadır.
Öğrencilerin %48’i günde yarım saat-bir buçuk saat, %10’u bir buçuk-iki buçuk
saat, %4’ü iki buçuk saat ve üzeri kitap okumaktayken; %38’i yarım saat
okumakta veya hiç okumamaktadır. %34’ü yılda 6-10 kitap, %32’si 11-20 kitap,
%24’ü 1-5 kitap, %10’u 20 ve üzeri kitap okumaktadır.
-Kitap
Tercihleri
Öğrencilerin %40’ı düşündürücü tarzda kitapları tercih
ederken, %32’si eğlendirici, %26’sı bilgi verici, %18’i de kişisel gelişim
tarzında kitapları tercih etmektedir.%44’ü yabancı yazarları okurken, %34’ü
yerli yazarları, %16’ı popüler yazarları ve diğer %16’lık dilim de dünya
görüşüne uygun yazarları okumaktadır.
-Kitap
Seçiminde Etkili Faktörler ve Kitaplara Ayrılan Bütçe
Katılımcıların %32’si bir kitabı seçiminde arkadaş
tavsiyesine güvenirken, %30’u kitabın ismine göre, %30’u kitabın popülerliğine
göre, %20’si kitabın kapağına göre,%8’i de kitabı seçerken kitabın kalınlığına
dikkat etmektedir.%48’i seçtiği kitapları kütüphaneden, %42’si satın alarak,
%24’ü arkadaşından alarak, %2’si diğer yollardan kitapları temin etmektedir. Öğrencilerin
%56’sı nadiren kitap satın alırken, %44’ü ayda bir, %6’sı haftada bir kitap
almaktadır.%4’ü ise hiç kitap almamaktadır.Katılımcıların %46’sı ayılık
harçlığının %10-20’sini kitaba ayırırken, %4’ü 20-40’ı arasını ayırırken, %40’ı
kitaba aylık harçlığından hiç para ayırmamaktadır.
-Kitap Okumaya
Sevk Eden ve Okumaktan Alıkoyan Faktörler
Öğrencilerin %50’si kendini geliştirmek için kitap
okurken,%40’ı sevdiği için, %10’u bilgi edinmek
için kitap okumaktadır.%6’sı da diğer sebeplerden dolayı kitap okumaktadır.
Katılımcıların %52’si kitap okumama konusunda zamansızlıktan yakınırken, %22’si
isteksizlik, %12’si kitap fiyatları, %12’si okumaya uygun ortamın olmayışı,
%6’ı da diğer nedenlerden ötürü kitap okuyamamaktadır.
-Kitap Okumada
Ailenin Etkisi
Katılımcıların %48’i ilk ve orta öğretim yıllarında
anne ve babasını hiçbir zaman kitap okurken görmemiştir. %22’si nadiren, %20’si
ara sıra, %10’u da sıklıkla anne ve babasını kitap okurken görmüştür.
-Okunan
Kitapların Değerlendirilme Biçimi
Katılımcıların %72’si kitapları okuduktan sonra
saklama yoluna giderken, %24’ü arkadaşları ile paylaşmaktadır. %6’lık dilim
diğer yolları tercih ederken kalan %2 ise okuduğu kitabı çöpe atmaktadır.
Katılımcılardan %64’ünün evinde kitaplığı bulunmaktayken kalan kısmın evinde
bir kitaplığı yoktur.
-Kitap Okumaya
Tercih Edilen Aktiviteler ve Materyaller
Katılımcıların %56’sı kitap okumak yerine internetle
meşgul olmayı, %46’sı gezmeyi, %26’sı televizyon izlemeyi ve %14’ü de ders
çalışmayı tercih etmektedir.
Ankete katılanların %46’sı kitaplar
dışında gazete okumayı, %20’si dergi, %14’ü sanal yazıları okumayı tercih
etmektedir. Kalan %34’lük kesim ise bu yazıların hepsini okumayı tercih etmektedir.
-Üniversitenin
Etkisi
Öğrencilerin %50’si üniversiteye başladıktan sonra
okuma alışkanlığında artma olduğunu söylerken, %22’si daha az okumaya
başladığını söylemiştir. %12’si okuduğu türler ve yazarlarda değişiklik
olduğunu, %16’sı ise okuduğu tür ve yazarlarda üniversiteye başlamasının hiçbir
etkisinin olmadığını söylemektedir.
-Okunan Türler
Tablo
1’de türlerin katılımcılar tarafından tercih edilme sıralaması
verilmiştir. Buna göre roman, türler arasında en çok tercih edilen tür olmakla
beraber romanı hikaye türü takip etmektedir. Ayrıntılı veriler Tablo 1’de verilmiştir.
(Tablo 1): Tercih edilen türlerin sıralaması
Soru -5-
|
1. Tercih
|
2. Tercih
|
3. Tercih
|
4. Tercih
|
5. Tercih
|
6.
Tercih(Opsiyonel)
|
Roman
|
38
|
8
|
3
|
1
|
0
|
0
|
Şiir
|
5
|
11
|
13
|
6
|
15
|
0
|
Hikaye
|
1
|
21
|
17
|
9
|
2
|
0
|
Deneme-Makale
|
3
|
7
|
6
|
17
|
17
|
1
|
Biyografi
|
2
|
4
|
11
|
17
|
16
|
0
|
Diğer
|
1
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Sonuç
ve Öneriler
Eğitim fakültesi öğrencilerinin
kitap okuma alışkanlıkları üzerine yapılan bu araştırmada şu sonuçlara
ulaşılmıştır:
Haftanın her günü kitap okuyan
öğrenciler %28 oranında ve eğitim fakültesinde okuyan öğrencinin sahip olması
gereken profil açısından bakıldığında düşük bir oran. %48’lik gibi büyük bir
kesim ise haftanın bazı günleri okumakta ve bu da okuma olayını
sistemleştirmediklerini göstermektedir. Oysa geleceğin öğretmenleri,
öğrencilerine faydalı olabilmek için çokça okumalı ve bunu düzenli bir şekilde
gerçekleştirmelidir.
Katılımcıların %48’i düşündürücü
tarzda, %32’si ise eğlendirici tarzda kitapları tercih etmekte ve bu da
okurların belli tarzlara odaklandıklarını, okunması gereken tarzlar arasında
dengeyi sağlayamadıklarını göstermektedir. Ayrıca kişisel gelişim kitaplarına
verilen önemin de tercih edilme oranına bakarak az olduğu söylenebilir. Kişisel
gelişim özellikle bir öğretmen adayı için çok önemli olduğundan, okunması
teşvik edilerek bu oran yükseltilmelidir.
Şüphesiz kitap okuma oranlarının
düşük olmasında kitap fiyatlarının da etkisi büyük. Araştırmada, katılımcıların
%12’sinin kitap fiyatlarının yüksek olması nedeniyle kitap okumadığı sonucuna
varılmıştır. Oysa kitap okumaya engel faktörler arasında maddi nedenlerin
olmaması, gerekirse öğrenciler ve kitaplar arasındaki bu maddi engellerin
devlet eliyle kaldırılması gerekmektedir. Kitabı satın alacak imkânı olmayan
okurlar için kütüphanelerin yeterli zenginlikte olması şarttır. Kütüphanelerin
geliştirilmesi ve çoğaltılması hususlarında ise yine devlete büyük işler
düşmektedir.
Kitap fiyatlarının öğrenci bütçesine
el verişli olmayışı, öğrencileri kütüphanelere yöneltmiştir. Bu yönelme okul
tarafından desteklenmeli ve öğretmenler öğrencileri kütüphanede vakit geçirmeye
yöneltecek aktivitelere yer vermelidir (Ekici, Belli ve Gürbüz, 2009).
Zamansızlık da öğrencilerin kitap
okumasına engel olarak belirttiği önemli bir faktör. Aslında ülkemizin geneline
bakıldığında okumamanın nedeni zamansızlık olarak belirtilir ama zamansızlığın
çok da ciddi bir engel olmadığı artık herkes tarafından bilinmektedir. Zira
insan okumak istediğinde gün içinde uğraştığı ve okumaktan daha az katkıda
bulunan faaliyetlerden feragat ederek okumaya pekâlâ zaman bulabilir.
Araştırmadan çıkan diğer çarpıcı bir
sonuç ise öğrencilerin %48 gibi büyük bir çoğunluğunun ilk ve orta öğretim
döneminde ailesini kitap okurken hiç görmemiş olmasıdır. Bu durum çocuğun aile
tarafından okumaya teşvik edilmediğini ve dolayısıyla okuma alışkanlığını küçük
yaşlarda kazanamadığını bize göstermektedir. Yani aile, çocuğunun okuma alışkanlığı
kazanması yolunda üzerine düşen sorumlulukları yerine getirmemektedir.
Bu kapsamda öğrencilerin ödül
vasıtasıyla okumaya sevk edilmesi, üniversitelerin okuma alışkanlığı konusunda
yaptığı bilinçlendirme faaliyetlerinin artırılması ve öğrencilerin sadece ders
kitaplarına odaklanmasını engellemek, onları diğer materyallere yöneltmek gibi
öneriler söz konusu olabilir (Batur, Gülveren ve Bek, 2010).
Görüldüğü üzere okuma alışkanlığının olmayışı birçok
nedene bağlanmaktadır fakat bütün nedenlerin altındaki asıl neden
bilinçsizliktir. Kitap okumak çoğunlukla gereksiz görülmekte ve katkıları göz
ardı edilmektedir. Yapılacak şey öğrencinin, ailesinin ve öğretmenlerinin
okumak hakkında yeterli bilince sahip olmasını sağlamaktır. Kitap okumaya
tercih edilen ve hiçbir katkısı olmayan bazı etkenler (örn: tv) kısıtlanmalı ve
birey okumaya yöneltilmelidir. Kitap okuyan ve düşünen bir genç nesil
oluştuğunda toplumun geleceği daha parlak olacak ve refah seviyesi
yükselecektir. Ama söylendiği gibi bütün bunların olabilmesi için kitap okumaya
gerekli önemin verilmesi ve bireyler -öğrenci veya öğretmen- kitap okumaya
teşvik edilmelidir.
KAYNAKÇA
Batur,
Z.,Gülveren, H. ve Bek, H. (2010). Öğretmen adaylarının okuma alışkanlıkları üzerine
bir araştırma: Uşak Eğitim Fakültesi örneği.
Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler
Dergisi, 3(1), 32-49.
Çakmak,
T. ve Yılmaz, B. (2009). Okul öncesi dönem çocuklarının okuma alışkanlığına
hazırlıkdurumları üzerine bir araştırma:
Hacettepe Üniversitesi Beytepe Anaokulu
örneği. Türk
Kütüphaneciliği, 23(3), 489-509.
Ekici, S., Belli, E. ve Gürbüz, A.
(2009). Muğla Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu öğrencilerinin
kitap okumaya ilişkin görüşleri üzerine bir araştırma. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(2), 132-147.
Kuş, Z. ve Türkyılmaz, M. (2010).
Sosyal Bilgiler ve Türkçe öğretmeni adaylarının okuma durumları: (ilgi,
alışkanlık ve okuma stratejilerini kullanım düzeyleri). Türk Kütüphaneciliği, 24(1), 11-32.
Odabaş, H., Odabaş, Y.Z. ve Polat, C.
(2008). Üniversite öğrencilerinin okuma alışkanlığı: Ankara Üniversitesi
örneği. Bilgi Dünyası, 9(2), 431-465.
Yılmaz,
M. ve Benli, N. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının okuma alışkanlığına
yönelik
tutumlarının bazı değişkenlere göre
incelenmesi. Erzincan Eğitim Fakültesi
Dergisi,
12(1), 281-291.
[1] Abant
İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölümü Rehberlik ve
Psikolojik Danışmanlık Anabilim Dalı 1. Sınıf Öğrencileri
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder